Rawghurt med chiafrön

2014-08-10 12.14.28-1

Chiafröet härstammar från Mexico och är ett riktigt superfrö. Det innehåller en stor mängd av det vegetabiliska Omega-3, linolensyra som är antiinflammatoriskt och viktigt för den hormonella balansen i kroppen. Bara två teskedar innehåller med Omega-3 än en laxfilébit.

Chia är en bra källa till vegetabiliskt protein som bygger upp kroppens muskler. Hela 21 gram protein per 100 gram.

Av 38 gram per 100 gram kolhydrater är 34 gram fibrer som gynnar tarmfunktionen. Chia är också rikt på mineralerna zink, magnesium och kalium.

Om man blötlägger Chia över natten bildas ett gelé runt fröna och det sväller upp till nio gånger. En mängd näringsämnen frigörs och det blir mer lättsmält. Detta gör att det passar utmärkt till att göra pudding av och även rawghurt som i receptet nedan. Det är ett rätt smaklöst frö och du kan blanda ner det i det mesta som till exempel smoothies, gröt och desserter.

Här har jag blötlagt tre msk Chiafrön med två dl vatten över natten. Mixat Chiagelén med två dl jordgubbar 1/2 avokado, en tsk vaniljpulver och en tsk raw honung och toppat med blåbär och pumpakärnor. Räcker till två personer

 

Publicerat i Hälsa, Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Raw mangoglass

2014-06-05 09.16.10-1

 

Utsökt mangoglass görs på detta enkla sätt. Mixa en halv avokado med ett paket fryst mango och några droppar citron. Här med färska blåbär och kokosflingor på toppen.

 

Publicerat i Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Rawghurt

2014-08-05 08.18.28

Eftersom min yngsta son är mjölkallergiker så började jag göra denna rawghurt med några av hans favoritfrukter nämligen avokado, banan och nektarin. Den blev en succé och jag älskar den jag med. Den går att servera till småbarn som börjat med frukt så slipper man köpgröt/välling.

Den är så enkel och snabb att göra att den passar perfekt till frukost eller som mellis till hungriga barn. Mixa 1 banan, 1 avokado, 1 nektarin och lite citronsaft till yoghurtkonsistens. Här har vi nyplockade hallon och melonkärnor på.

Publicerat i Mat, Recept | Etiketter , | Lämna en kommentar

Sommartårta

2014-06-20 18.41.25

Den här fantastiskt goda tårtan gjorde jag till midsommar. Den funkar ju såklart alltid och den är så nyttig så du kan äta hur mycket du vill utan att ha dåligt samvete. Då var det jordgubbstider men toppa den med vad du känner för så passar den närsomhelst.

Mixa 3 dl mandlar med 1msk raw kakao. Lägg i 10 dadlar och 1 msk vatten och mixa till en smet. Lägg i en form och ställ in i frysen. Mixa 3 bananer, 3 avokados, 6 msk raw kakao, 6 msk raw kokosolja, 3 tsk vaniljpulver, 2 msk raw honung till en mousse. Ställ in i frysen en stund innan du toppar tårtan med chokladmoussen . Ta fram ur frysen ett litet tag innan servering. Toppa med favoriter.

Kakao innehåller en mängd vitaminer, mineraler och antioxidanter som hjälper till att sänka blodtrycket. Aminosyror som finns i kakao hjälper till vid tillverkningen av signalsubstanser som gör att vi mår bra och känner ökad lust. Flavoniderna i kakaon förbättrar insulinkänsligheten vilket skyddar mot diabetessjukdomar. En riktig superböna med andra ord!

Publicerat i Hälsa, Recept | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Green smoothie

2014-08-05 10.05.26

Befinner mig på mitt fantastiska sommarställe ute i skärgården. Sol, värme och bad hela dagarna och kvällarna. Hela familjen njuter för fullt.

En lite matigare grön smoothie som den här passar utmärkt till frukost och till lunch. Det blir ju en del så spara i kylen och drick när du känner dig sugen. Här kommer receptet på en supernyttig och god smoothie.

1 Avokado
1/2 Gurka
1/2 Selleristjälk
1 Päron
2 Nävar gröna bladgrönsaker. I denna använde jag spenat.
Saften av en halv citron
Ca 5  dl vatten

Mixa allt och njut!

Publicerat i Recept | Etiketter , | Lämna en kommentar

D-vitamin brist ökar risken för ms, diabetes. och tarmcancer anser svenska forskare.

Forskningsstudier visar att D-vitamin brist ökar risken för ms, diabetes och tarmcancer. Rekommenderad dos bör höjas och om vi tittar på Finland så rekommenderas barn där D-vitamin tillskott upp till 18 års ålder. Läs hela artikeln från Svenska Dagbladet här.

Publicerat i Näring | Lämna en kommentar

Tips i höstmörkret.

Nu när det börjar bli mörkt ute är det viktigt att fylla på D-vitamin förrådet. Vitaminen som egentligen är ett hormon påverkar hundratals gener och de flesta av kroppens celler. Att få i sig tillräckligt av vitaminet är svårt när vi inte vistas i solen. D-vitamin stärker immunförsvaret, hämmar tumörers tillväxt vid viss typ av cancer, skyddar hjärtat, förhindrar benskörhet, minskar risken för depressioner, MS, diabetes och autism.

För att förebygga infektioner är det bra att undvika allt raffinerat socker, sova ordentligt och ”boosta” med Morinda Supreme och Thera Supreme. Du kan också ta extra C-vitamin för att stärka ditt immunförsvar med tex Camu Supreme, Synergist C, eller C-vitamin med flavonider.

En bra tarmflora är viktigt för att hålla sig frisk. Om du stressar eller har tagit antibiotika så bygg upp din tarm igen med bra bakterier. Bacillus Coagulans är tarmbakterier som även bör tas innan, under och efter en antibiotika kur, dock med några timmars mellanrum mellan antibiotikan och tarmbakterierna. Använd inte munskölj som är bakteriedödande. Vi behöver våra goda bakterier både i munnen och i tarmen.

Ha en skön och härlig höst!

Produkterna som jag har rekommenderat i texten finns att köpa under handla produkter.

Publicerat i Näring | Lämna en kommentar

Jag har varit på ett intressant seminarium om barns och kvinnors hälsa.

Barns och kvinnors hälsa var temat på det intressanta seminarium som hölls av de mycket kunniga personerna bakom Edura. Där gick vi igenom barnets uppväxt. Hur barnet påverkas i magen, vad vi kan göra åt kolik, öroninflammationer, förkylningar, astma och hur vi kan hjälpa barn med diagnoserna ADD och ADHD. Vad dessa barn behöver för näring och vad dom ska undvika att äta har stor betydelse. Intoleranser och obalans i tarmfloran kan uppstå i mycket tidig ålder och gör alla dessa tillstånd betydligt mycket värre.

Om en kvinna som är gravid har problem med stress och utmattning så kommer hon använda sig av barnets binjurehormoner. Dessa hormoner ska dämpa effekten av stress. Så under graviditeten mår mamman bra men när barnet fötts finns inte längre hormonerna tillgängliga för mamman som då utan dessa extra hormoner kan hamna i en förlossningsdepression. Om en kvinna gör det så behöver hon bra näringspreparat som stödjer binjurefunktionen. Så inför en graviditet är det bra att undvika stress, inte ha några matallergier (skapar stress), inte har någon svampinfektion, undviker kemikalier och metaller.

Hormoner påverkar kvinnokroppen i en mängd olika livssituationer. Vid PMS och klimakteriet, vid eventuell benskörhet och depression. Vi tittade på sambanden mellan brist eller överskott på hormoner vid dessa tillfällen och vad vi kan göra åt det på ett naturligt sätt. Få bort smärta, nedstämdhet och irritation vid PMS. Hur man kan undvika att ta östrogen vid klimakteriet, hur man kan må och sova bättre vid en eventuell depression och hur vi ska få i oss bra kalcium och vad man ska undvika att äta vid benskörhet.

Något av dessa symtom drabbar i pricip alla kvinnor någon gång. Om du vill ha hjälp eller tips på  näringsprodukter så hör av dig till mig.

Publicerat i Hälsa | Lämna en kommentar

Lars Frölander berättar hur han blev hjälpt av kinesiologi.

Simmaren Lars Frölander berättar i en artikel om hur han med hjälp av kinesiologi förbättrat sina resultat och att han numera håller sig frisk. Läs hela artikeln från Mitt i södermalms tidningen här.

 

Publicerat i Kinesiologi | Lämna en kommentar