Dags att fylla på med D-vitamin.

2014-10-07 09.54.47

Under våren och sommaren räcker det med 20 minuter i solen för att huden ska bilda tillräckligt med D-vitamin. Men efter september månad räcker inte solljuset till och våran D-vitamin depå sjunker snabbt. Mest känt är D-vitaminets positiva påverkan på vårt skelett och tänder där det reglerar kalkbalansen. D-vitaminet kan även skydda mot förkylningar, depressioner och trötthet. Många forskare anser att brist på D-vitamin kan ha en koppling till mer allvarliga sjukdomar. Artikel finns att läsa här.

Det rekommenderade dagliga intaget för vuxna och barn över 2 år är 10 mikrogram om dagen men även med bra matvanor är denna nivå svår att komma upp till. I andra länder är rekommendationen betydligt högre och även i Sverige säger man att vuxna kan ta 25 mikrogram om dagen under vinterhalvåret. Om du även äter fet fisk såsom lax, sill och makrill, skaldjur och svamp fyller du på med de största naturliga D-vitamin källorna du kan få i dig via kosten. Vissa mjölprodukter och havredrycker är även berikade med D-vitamin.

Att ta D-vitamin tillsammans med vitamin K2 är fördelaktig då de tillsammans minskar risken för åderförkalkning. Vitamin K2 hjälper också till att föra in kalcium in till skelettet, där vi behöver det och inte in i organ eller leder.

Här (www.ekobutiken.se) kan du beställa D-vitamin och andra näringstillskott.

Det här inlägget postades i Hälsa och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>