Mjölksyrade grönsaker.

2014-09-15 10.26.23-1

Hälsoeffekterna av att äta mjölksyrade grönsaker är många. Sen är det ju väldigt gott också. Nu på hösten finns det dessutom massor av olika grönsaker att kombinera och testa.

C-vitamin bevaras. Kål innehåller höga halter av C-vitamin och vid syrning bevaras nästintill allt. Det viktiga för att behålla den höga halten av C-vitamin är att äta surkålen ouppvärmd.

B-12 vitamin nybildas. Vid mjölksyrning bildas B-12 som är en vitamin som annars mestadels finns i animaliska produkter vilket gör det särskilt svårt att få i sig för veganer. Kroppen kan inte bilda vitaminet själv utan det är bara från kosten vi får i oss B-12.  Jag rekommenderar dock veganer att inte helt förlita sig på att få i sig tillräckligt med B-12 från syrade grönsaker utan även fylla på med ett bra kosttilskott. B-12 brist kan leda till  symtom som depression och minnesstörningar. Brist på B-12 kan leda till blodbrist.

GI-värdet på maten sänks. Syrad mat håller ditt blodsocker på en låg och jämn nivå och har alltså ett lågt GI-värde. Så att servera mjölksyrade grönsaker till varje måltid är ett sätt att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes.

Järn och andra mineraler tas lättare upp i kroppen. Många lider av järnbrist. Särskilt barn och kvinnor som är gravida eller i menstruerarande ålder. Symtomen på järnbrist är trötthet, kraftlöshet och att barn störs i sin utveckling. Mjölksyrebakterierna förbättrar järnupptaget från maten. Även andra mineraler tas upp lättare då mjölksyrebakterierna samlas vid tarmväggen och ökar tarmens förmåga att absorbera mineralämnen. Mjölksyran bryter också ner ett ämne som kallas fytinsyra som finns i många fullkornsprodukter och som hindrar järnupptaget. Genom olika kinesiologiska tester går det att upptäcka näringsbrister. Det kan vara till stor hjälp för att veta vad kroppen saknar och behöver.

Förbättrad tarmflora. Merparten av de cirka ett och ett halvt kilo bakterier som vi människor har i vår kropp finns i vår tarm. Dessa tarmbakterier har en avgörande betydelse för vår hälsa och för vårt immunförsvar. Många studier visar att i de länder där man äter mycket syrade grönsaker är människor friskare och drabbas av färre allergier. Tarmsjukdomar som ulcerös kolit och Crohns sjukdom anser många forskare har ett samband med störningar i tarmfloran. Hos personer med sjukdomar som MS, typ 2-diabetes, fetma, åderförkalkning och i vissa fall även autism har man genom DNA-analyser och andra mätningar ofta sett en avvikande tarmflora. Det optimala är att vid varje måltid äta någonting som är mjölksyrat och som inte är uppvärmt för att behålla all näring. Vid en antibiotika behandling är det extra viktigt med dessa bakterier eftersom antibiotikan även tar död på de bra bakterierna vi har i tarmen.

Det här inlägget postades i Hälsa och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>