Kokosolja

kokosnot

Kokosfett (blir flytande över 24° och kallas då kokosolja) har en mängd fantastiska egenskaper som påverkar hälsan positivt. Den innehåller vitaminer, mineraler och antioxidanter. 50% av fettet i kokosoljan är den ovanligt förekommande Laurinsyran som även finns i bröstmjölk och som gör den helt unik i näringssammanhang. Laurinsyran är virushämmande och har en antibakteriell effekt. Kokosoljan innehåller även kapryl- och myristinsyra som gynnar tillväxten av goda tarmbakterier och höjer immunförsvaret.

Av kokosnötsoljans till största del mättat fett består en stor del av hälsosamma, medellånga fettkedjor. Dessa fettsyror är särkilt bra för immunförsvaret, energiproduktionen och muskelarbete. De medellånga fettkedjorna är lättsmälta och förbränns snabbt vilket ökar ämnesomsättningen och är därför att bra alternativ till dem som vill gå ner i vikt. Kokosfettet ökar inte insulinet i blodet och passar därför väldigt bra för diabetiker och för dem som ligger i riskzonen. De mättande fettet skyddar de inre organen, har en positiv inverkan på hormontillverkningen och de vita blodkropparnas funktion.

Andra vegetabiliska oljor innehåller ofta en alldeles för hög halt av Omega-6. De önskvärda proportionerna mellan Omega-6 och Omega-3 rubbas och kan påverka både den mentala hälsan och öka inflammationer i kroppen. Kokosfettet innehåller ingen av dessa fettsyror så du får inget överskott av Omega-6. Fyll i stället på med bra Omega-3 källor.

Så, att få i sig ungefär 3 matskedar ekologisk kallpressad extra virgin kokosolja som alltså inte har värmts upp till över 40° och då behåller all näring är ett utmärkt sätt att få i sig ett bra och samtidigt näringsrikt fett. Fördelarna är alltså: Höjt immunförsvar, viktnedgång, ökad ämnesomsättning, virus och bakteriedödande, energigivande, ingen insulinpåverkan, återfuktande och välgörande för hud och hår, förbättrad munhälsa.

Här kommer sex olika tips med kokosfett att pröva!

1) Ha 1 msk av kokosoljan i din smoothie, gröt, chiapudding, rawghurt, té eller kaffe. Ett bra sätt att fylla på med näringsrikt och nyttigt fett varje dag.

2) Stek i kokosolja. Det är det fett som allra bäst tål höga temperaturer utan att det bildas skadliga transfetter. En olja med Omega-6 är inte hälsosamt att värma upp. Om du inte tycker att kokossmak passar till den mat du lagar så finns det även ekologiskt smakfritt kokosfett. Men testa! Det blir bara en aning angenäm kokossmak. Det smakfria kokosfettet är visserligen behandlat för att få bort smak och lukt det är ändå ett bra alternativ om du ändå ska hetta upp det och inte vill ha någon smak.

3) Oilpulling. Väl värt att pröva för att förbättra munhälsan. Klicka på länken så ser du hur oilpulling går till.

4) Använd som en helt naturlig kropps och ansiktslotion. Du kommer dofta som en exotisk sommardröm och garanterat bli len och mjuk som en baby. Kokosolja tillför huden antioxidanter och E-vitamin och är även bra mot svamp som kan finnas på hud, fötter och i hårbotten. Kokosoljan absorberas snabbt och passar framför allt dig med normal, lätt torr eller blandhy. Är också bra och läkande mot eksem och psoriasis. Den passar mindre bra till dig som har mycket torr eller fet hudtyp. Perfekt att smörja in bebisen med. Tänk på att det vi smörjer in oss med kommer in i vårt blodomlopp och ut i hela kroppen. Huden är vårt största organ så vi kan göra det bästa och helt enkelt bara använda produkter som vi även skulle kunna tänka oss att äta. Vi vill inte ha i oss kemikalier eller andra gifter som kan påverka oss negativt.

5) Hårinpackning. Tillför håret fukt, proteiner och tar bort frissigheten. Tar även bort svamp och eksem som kan finnas i hårbotten. Så här gör du.
Ta några matskedar (beroende av hur mycket hår du har) kokosolja i handen och massera in i längderna och lite mer sparsamt i hårbotten. Låt verka 30 minuter eller på med en duschmössa och sov med det över natten. Schamponera håret två gånger för att få bort oljan och fortsätt som du brukar när du tvättat håret. Oljan kan användas så ofta du känner för.

6) Make-up remover. Fett löser fett och med kokosoljan tar du bort smink på ett skonsamt sätt. Ta lite olja på en fuktad bomullspad och torka bort sminket. Skölj med vatten använd en natur tvättsvamp att få bort den sista oljan.

Det här inlägget postades i Hälsa och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>