Mandelmjölk

2014-08-13 07.36.48

Mandelmjölk är fantastiskt god, nyttig och enkel att göra. Den är näringsrik med massor av kalcium, proteiner, fettsyror och enzymer. Med blötläggning blir  den också väldigt lättsmält samtidigt som näringen från mandlarna frigörs. Du kan även göra mjölken på valnötter, solroskärnor, pumpakärnor, hasselnötter, paranötter och macadamianötter. Jag brukar undvika cashewnötter då dom lättare än andra nötter angrips av mögel.

Skalade hampafrön går också utmärkt att göra mjölk på och är mycket nyttiga med hög halt av fettsyror, aminosyror och mineraler. Hampafrön behöver inte blötläggas.

Så här gör du din nötmjölk.

Lägg 1 dl nötter/frön i blöt under natten.
Skölj noga några gånger och häll ner dem i mixern. Om du föredrar lite sötma, lägg ner en eller två dadlar eller lite vaniljpulver. Om du vill ha en härlig chokladdryck så ner med lite raw kakao. Bästa mjölkchokladen!
Häll i så mycket av 4 dl vatten så det täcker nötterna och mixa väl. Fyll på med resterande vatten och mixa igen.
Lägg nötmjölkspåsen över en skål eller använd en finhålig sil och häll sedan över nötmjölken. Kram ur all mjölk ner i en skål. Spara gärna pulpan som blir över att använda i bakning av tex fröknäcke eller kärleksmums. Sedan är det bara att njuta!

Mjölken håller sig ungefär två dagar i kylen så jag brukar inte göra på mer än 1 dl nötter åt gången så den alltid är fräsch.

Det här inlägget postades i Recept och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>