Rawghurt med chiafrön

2014-08-10 12.14.28-1

Chiafröet härstammar från Mexico och är ett riktigt superfrö. Det innehåller en stor mängd av det vegetabiliska Omega-3, linolensyra som är antiinflammatoriskt och viktigt för den hormonella balansen i kroppen. Bara två teskedar innehåller med Omega-3 än en laxfilébit.

Chia är en bra källa till vegetabiliskt protein som bygger upp kroppens muskler. Hela 21 gram protein per 100 gram.

Av 38 gram per 100 gram kolhydrater är 34 gram fibrer som gynnar tarmfunktionen. Chia är också rikt på mineralerna zink, magnesium och kalium.

Om man blötlägger Chia över natten bildas ett gelé runt fröna och det sväller upp till nio gånger. En mängd näringsämnen frigörs och det blir mer lättsmält. Detta gör att det passar utmärkt till att göra pudding av och även rawghurt som i receptet nedan. Det är ett rätt smaklöst frö och du kan blanda ner det i det mesta som till exempel smoothies, gröt och desserter.

Här har jag blötlagt tre msk Chiafrön med två dl vatten över natten. Mixat Chiagelén med två dl jordgubbar 1/2 avokado, en tsk vaniljpulver och en tsk raw honung och toppat med blåbär och pumpakärnor. Räcker till två personer

 

Det här inlägget postades i Hälsa, Recept och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>