Författararkiv: admin

Färsk nötost.

Ett super enkelt recept, men där du behöver lite planering för att hinna med blötläggning av nötterna. Nu ska jag berätta hur jag gjorde den är fantastiska Raw färskosten som funkar till allt och naturligtvis är den helt mjölkfri. Jag … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Chipudding med acaikokosmousse.

En protein- och antioxidantrik frukost i bästa format. Det är bra att fylla på med proteiner till frukost och särkilt de dagar man lyckas ta sig i väg och träna på morgonen vilket jag gjorde idag! Ett yogapass, en härlig … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Raw lime cheesecake

Årets första dessert är såklart Raw och här finner du receptet till denna lite syrligt söta och goda lime cheesecake Det här året kommer att bli fullt med tips, inspiration och glädje runt hälsa, Raw Food och annat som gör … Läs mer

Publicerat i Hälsa, Kinesiologi, Mat, Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Raw Food bollar.

Raw Food bollar i olika varianter. Så goda och enkla att göra och dessutom om man gör flera smaker måste man ju pröva alla olika Här har jag gjort smakerna choklad /hallon, lakrits/choklad och kokos/lime. Grunden i de båda chokladsmaks … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Raw äppelpaj med vaniljglass.

Äppelpaj med vaniljglass. Raw såklart så ät den till frukost mellanmål eller som efterrätt;) Gör så här om du är sugen på en lätt- och snabblagad, nyttig efterrätt. Till 2 portioner. 1 dl mandel (jag använde blötlagda ca 2 timmar) … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Glutenfritt bröd.

Ibland blir man ju bara så sugen på bröd! Det är inte alltid så lätt att hitta ett gott gluten- och mjölkfritt bröd så när det finns tid och lust är det härligt att baka själv. Det är lite meditativt, … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , | 2 kommentar

Raw ris med grönsaker.

En snabb lagad raw food rätt med smak av Asien. Full med näring och fräschhet. Perfekt som lunch. Receptet räcker till 2 portioner. 1/2 halvt blomkålshuvud. 1 dl blötlagda cashewnötter (blötlagda ca 2 timmar) 1 röd paprika 1 1/2 dl … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Chiapudding med blåbär och hallon.

Chiapudding är en god, fräsch dessert eller ett bra mellanmål fullproppat med nyttigheter. Proteiner, fettsyror, fibrer och mineraler gör chiafröet till ett riktigt superfrö. Recept. Jag hade gjort mandelmjölk smaksatt med en dadel. Jag tog en dl mandelmjölk och mixade … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Raw pumpasoppa med örter och soltorkade tomater.

En soppa gjord på säsongens rotfrukter smaksatt med örter och soltorkade tomater. Jag vill alltid ha något knaprigt till när jag äter soppa och jag hade gjort svartkålschip som jag serverade till. Det bröt av lite och är så goda … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Dags att fylla på med D-vitamin.

Under våren och sommaren räcker det med 20 minuter i solen för att huden ska bilda tillräckligt med D-vitamin. Men efter september månad räcker inte solljuset till och våran D-vitamin depå sjunker snabbt. Mest känt är D-vitaminets positiva påverkan på … Läs mer

Publicerat i Hälsa | Etiketter , | Lämna en kommentar

Raw jordbubbsglass med chokladsås.

Ett till kalas! Det är roligt att bjuda in familj och vänner på kalas. Att göra det mesta raw känns helt rätt. Det blir nyttigare och renare fika att mumsa vilket känns bra både för oss vuxna och framförallt för … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , , , , | Lämna en kommentar

Må bra i höst.

Hösten är här! Färgexplosion och krispig klar luft. Det är vackert och mysigt men också en tid då många känner sig trötta och stressade. Den där härliga energin från i somras har börjat avta och allt snurrar på för fullt. … Läs mer

Publicerat i Hälsa, Kinesiologi | Etiketter , | Lämna en kommentar

Raw kärleksmums.

Kärleksmums går alldeles utmärkt att göra i en rawvariant. Det går snabbt att göra, den blir fantastisk god och är dessutom nyttig. Kärlek till er alla! Recept. 1 dl Mandelmjöl/mandelpulpa 1 dl Kokosmjöl 1 dl Rawkakao 3 msk kokosfett 18-20 … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Apelsin- chokladmousse.

I helgen när vi var bjudna på middag hemma hos vänner fixade jag desserten. Jag har verkligen fastnat för apelsin-choklad kombon och ville använda mig av de smakerna. Glass kändes lite bökigt, ska ju stå i frysen ett tag men … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Rawbovetegröt med smak av hallon och kokos.

Nu när hösten är här och mornarna är lite kyligare tycker jag det passar bra med lite stadigare frukost. Speciellt när man lyckats få till ett yogapass en tidig morgon. Så innan jag gick iväg för att träna blötlade jag … Läs mer

Publicerat i Hälsa, Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Mjölksyrade grönsaker.

Hälsoeffekterna av att äta mjölksyrade grönsaker är många. Sen är det ju väldigt gott också. Nu på hösten finns det dessutom massor av olika grönsaker att kombinera och testa. C-vitamin bevaras. Kål innehåller höga halter av C-vitamin och vid syrning bevaras … Läs mer

Publicerat i Hälsa | Etiketter | Lämna en kommentar

Chiapudding med Raw apelsin-chokladglass.

Krämig raw chokladglass och chiapudding med smak av apelsin blir till en nyttig och god dessert. Men kan lika gärna ätas till mellanmål eller till och med frukost. Fantastiskt, eller hur? Receptet räcker till två glas. Chiapuddingen: Blötlägg 1/2 dl … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , , , , | Lämna en kommentar

Proteinsmoothie med Chiafrön

Smoothie med chiafrön och kokosfett är perfekt innan träning eller för dig som behöver lite extra protein och nyttigt fett till frukosten. Superfröet Chia är fulladdat med protein. Omega-3 och fiberrika kolhydrater. Det hälsosamma kokosfettet ger snabb energi och ökar … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Kokosolja

Kokosfett (blir flytande över 24° och kallas då kokosolja) har en mängd fantastiska egenskaper som påverkar hälsan positivt. Den innehåller vitaminer, mineraler och antioxidanter. 50% av fettet i kokosoljan är den ovanligt förekommande Laurinsyran som även finns i bröstmjölk och … Läs mer

Publicerat i Hälsa | Etiketter | Lämna en kommentar

Rawpasta med champinjonsås.

Pasta är ju en klassiker bland barnfamiljer. Ett enkelt sätt att äta nyttigare är att byta ut pastan mot strimlade till exempel morötter, squash, palsternacka eller rättika och äta till olika såser eller göra till en helt Raw rätt. Här … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , | Lämna en kommentar

Rawfalafel med hummus.

Jag älskar verkligen libanesisk mat och det går utmärkt att göra den raw eller delvis raw för den som vill det. Falafel (8-10 st.) 5 dl blötlagda solroskärnor. (Blötlägg ca 2 timmar.) 1 schalottenlök 1 dl färsk koriander 1 dl … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Smoothie med rödbeta, blåbär och lila grönkål.

Hösten med alla dessa härliga färger och nyttiga grönsaker gör mig alldeles exalterad. Idag var vi på Bondens marknad på södermalm och jag ville köpa hem allt. En del av det jag fick med mig hem blev till en härlig, … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , | Lämna en kommentar

Glutenfritt fröknäcke

Ett glutenfritt, knaprigt och gott fröknäcke som äts upp på bara några dagar hemma hos oss. 1 dl av mandelpulpan. Brukar bli så mycket efter en omgång mandelmjölk. Eller använd mandelmjöl/bovetemjöl/kokosmjöl/amaranthmjöl eller qiunoamjöl. 1 dl boveteflingor 1 dl solrosfrön 1 … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter | Lämna en kommentar

Chiapudding med kokos och vanilj

Blanda 1/2 dl chiafrön med 1 krm vaniljpulver och 2 1/2 dl kokosmjölk. Låt stå några timmar eller över natten. Det är bra om man rör om någon gång under blötläggningen. Chiafrön sväller under blötläggning och det blir en nyttig och … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Yogatime

Äntligen var jag på mitt första yogapass sen i våras. Sommaren började med en envis och långdragen förkylning som sen ledde till en mycket svag rygg som i sin tur gjorde att ett lyft orsakade ett ryggskott. Och jag som … Läs mer

Publicerat i Träning | Etiketter | Lämna en kommentar

Detoxsmoothie

Att göra en detox är ett sätt att låta kroppen vila från det vi brukar stoppa i oss men som inte är så bra för oss. Ett sätt att komma igång med nyttigare mat, att få ny inspiration och få … Läs mer

Publicerat i Hälsa, Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Mandelmjölk

Mandelmjölk är fantastiskt god, nyttig och enkel att göra. Den är näringsrik med massor av kalcium, proteiner, fettsyror och enzymer. Med blötläggning blir  den också väldigt lättsmält samtidigt som näringen från mandlarna frigörs. Du kan även göra mjölken på valnötter, … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , | Lämna en kommentar

Oilpulling

Att använda olja på samma sätt som du använder munskölj är en gammal ayurvediskmetod. Sesamolja är det som traditionellt används men jag föredrar kokosoljan som är mer bakteriedödande och som inte innehåller de mindre bra Omega-6 fettsyrorna. Det hela går … Läs mer

Publicerat i Hälsa | Etiketter | Lämna en kommentar

Röbetssmoothie

Röbetssmoothie med smak av apelsin, svartavinbär och ingefära. 1 Rödbeta 1 Apelsin Cirka 1 cm ingefära. 1 Liten banan. 3/4 Svartavinbär eller hallon. 1 Stor näve gröna bladgrönsaker. Jag använda mangold. Cirka 1 dl vattten. Skala och hacka rödbetan i … Läs mer

Publicerat i Recept | Etiketter , | Lämna en kommentar

Raw bovetegröt med mandelmjölk

Bovete är till skillnad från namnet helt fritt från både vete och gluten. Det är delen på ett näringsrikt frö och flera gånger hälsosammare och mer lättsmält än spannmål. Bovete är rikt på järn, zink, selen, flera vitaminer, kostfiber och … Läs mer

Publicerat i Hälsa, Recept | Etiketter , , , | Lämna en kommentar